fredag 9 maj 2014

vampyrer i trädgården

Jag hade planerat att skaffa en kompostkvarn med vals och som var tyst och trevlig men det blir inte alltid som man tänkt sig. 


Bio Quiet som jag valde ut efter mycket funderande har utgått ur sortimentet... typiskt. Den som fanns istället var mycket större, rätt otymplig och MYCKET dyrare.


Så det blev den här gaphalsen istället - med knivar som jag INTE skulle ha (namnet på den kommer jag inte ihåg). Den är lätt och behändig. Lätt att flytta mellan grannen och mig för vi har köpt den ihop. Det är ett plus.
Ett annat plus är att den flisar smått och fint. 

Men det går inte att köra den utan att hörselskydd på. Rätt besvärligt tycker jag (grannarna säkert också..fast jag försöker leva om när de inte störs alltför mycket). Kvarnen får duga, det är ju inte så man flisar varje dag utan det blir mest efter beskärningsjobb kan jag tänka.  


Allt äppelträdsklipp och häck-klipp har jag finfördelat. 


Perfekt :)


Till att börja med slängde jag ut materialet på marken bara, för jag har ingen kompost än. 


Sedan kom jag över några pallkragar. Där har jag slängt i det sista av kvistfliset. 
Pallkragarna målade jag svarta utvändigt och i botten vände jag grästorven och la ett lager tidningspapper och ovanpå det fliset. Det blev bara en bottenskyla(jag får fylla på med köpejord om jag ska plantera i dem). 
Till sist täckte jag med markduk så inte kvarterets katter ska använda kragarna till nåt annat än jag tänkt. 


....men hur ser det ut egentligen? Hua, jag vågar nästan inte lyfta i duk-kanten och kolla.. tänk om det ligger någon där som väser åt mig genom sina vassa hörntänder! Visst ser det ut så - som nåt där vampyrerna kan söka skydd för solen. Ha ha - inte vad jag tänkt mig det heller. 
Äh shit the same, kragarna är bara en tillfällig lösning. Vad det lider kommer jag att göra ett riktigt köksträdgårdsland som inte ser lika ruggigt ut. Kragarna blir bra så länge att kompostera material i och i den ena ska jag sätta över mina små lavendelplantor så fort vädret blir varmare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar